Læs om vores mere end 100 år lange historie | Fiat Professional

HISTORIE

Ved fagfolkenes side i mere end 100 år
I 1903 lanceredes Fiats første kommercielle køretøj: 24 Horse Power. Lige siden da har vores historie strakt sig over mere end et århundrede med et sortiment af stadig flere forskellige modeller til at imødekomme hver enkelt epokes behov.
Lad os følge denne færd gennem de forskellige årtier for at opdage, hvordan vores brand blev til, og hvordan det er vokset i takt med udviklingen af vores køretøjer og deres stigende succes.

1901 - 1910

1901: på Milano-udstillingen præsenterede den nye Fabbrica Italiana Automobili Torino to omnibusser og en revolutionerende anhænger til brandbiler. Det banede vejen for lanceringen af det, som kun to år senere, skulle blive den første rigtige Fiat-lastbil, 24HP.

1903: produktionen af lette kommercielle køretøjer fik sin start med 24 Horse Power, hvis navn stammer fra dens motors effekt, målt i damp-hestekræfter. Lille i størrelse – omtrent samme størrelse som de nuværende biler – tilbød 24HP samme brug og kapacitet som en rigtig lastbil, med lad i lagret træ, der kunne transportere op til 4000 kg varer.
Takket være 24 HP'ens revolutionerende egenskaber blev den uvurderlig til at bygge tre eksperimentelle prototyper. Der blev udført forskellige tests, og 24 HP'en bestod dem alle med glans. Selv hæren viste interesse for det nye køretøj.

1906: 24HP blev produceret i lille målestok, men dens efterfølger, "bilvognen", 18-24HP fik stor succes og blev produceret i stort antal.

1911 - 1920

1911–1915: produktionen af de første "rigtige kommercielle køretøjer" startede.
Der kom først rigtig skub i produktionen med behovene fra Første Verdenskrig. I denne periode var eksporten en utrolig vigtig del af Torino-virksomhedens omsætning. Militæret blev Fiats bedste kunder, og Fiat kom snart til at holde krigsministerierne i Frankrig, Rusland, Grækenland og Storbritannien forsynede med lette, kommercielle køretøjer.

1911: 1F lanceredes (F stod for “furgone”, dvs. varevogn), det første køretøj med varevognskarrosseri. Med en slagvolumen på 1846 cm3 og en kapacitet på 500 kg var dette behændige køretøj, der var baseret på chassiset fra TIPO 1, ideelt til transport på korte afstande. Derfor indkøbte det britiske postvæsen et stort antal.

Samme år: blev den robuste 2F også præsenteret. Afledt af TIPO 2 fra 1910 havde den en slagvolumen på 2813 cm3, en motoreffekt på ca. 20 HK og en kapacitet på 1000 kg. Dens lastbilversion med overdækket lad blev anvendt som militær lastbil og blev i stor udstrækning brugt til at befordre soldater og materiel.  Den blev også leveret i denne konfiguration til Royal Navy, den kongelige, engelske marine.

1921 - 1930

1922: efter den økonomiske krise i 1921 begyndte forskellige faktorer at vise et opsving i branchen. Trafiklovgivningen blev ændret (vejafgiften blev afskaffet, og der blev indført nummerplader for hver provins), og i marts 1923 startede arbejdet på hovedvejen mellem Milano og søerne, den første vej med en særlig vejbane til køretøjer med transport af varer.

1925: i lyset af de igangværende ændringer besluttede Fiat at investere kraftigt i produktionen af transportkøretøjer og at udvide sortimentet og differentiere udbuddet med hensyn til kapacitet, volumen og motorer. Det var i den periode betegnelsen "let, kommercielt køretøj" fik fodfæste.
Forskellige lette lastbiler som 502F, 503F, 505F, 507F og 509F blev produceret som svar på en stigende efterspørgsel på specialiserede køretøjer til præcise arbejds- og transportbehov (inklusive køretøjer til særlige formål som ambulancer, brand- eller postbiler osv.).

1928: Fiat arbejdede hårdt på at fremme væksten af vejtransport og støttede planlægningen af strækningen mellem Torino og Milano, hovedvejen, som skulle forbinde Italiens to vigtigste produktive centre. Desuden blev SAVA (Società Anonima Vendita Autoveicoli) stiftet for at gøre det muligt at købe køretøjer på afdrag og således fremme handelen af transportmidlerne.

1931 - 1940

Fiat slog sig sammen med andre firmaer i Torino, som var specialiserede i produktion af køretøjer for at optimere produktionsomkostningerne og bane vej for en lovende fremtid.

1932: Balilla Van, den lille lastbil 508 blev præsenteret. Let, nem at manøvrere og at køre, "pygmæen" – sådan blev det nye køretøj kaldt – repræsenterede den kommercielle version af den berømte Balilla bil: komfort, reduceret brændstofforbrug, maks. hastighed 75 km/t og en kapacitet mellem 320 og 380 kg. Den blev en stor succes: der blev produceret 113 tusinde Balilla på 5 år inklusiv mange små lastbilsversioner!
Et andet køretøj fra denne periode i vores historie var den første Fiat lastbil med dieselmotor, som var designet specifikt til transport af varer. Det var 621: lastkapacitet på 2250 kg, lukket førerkabine med to døre, vinduer, der kunne rulles ned, forrude, der kunne åbnes udad, lad med vipbare sidevægge og bagklap og mulighed for at montere metalbuer, som kunne dækkes med en vandtæt presenning.

1934: sortimentet blev beriget med en 4-cylindret dieselmotor med motoreffekt på 55 HK som alternativ til benzinmotoren på 45 HK. Men det var ikke alt. Den succesrige 621-serie kunne nu udover diesel- og benzinmotorerne tilbyde versioner med elektrisk træk med batteripakken under førerkabinen.

1941 - 1960

Første halvdel af 1940'erne: Fiats produktion faldt drastisk både på grund af den ugunstige vending, krigen tog og på grund af bombardementerne, som hærgede Torino, ødelagde Fiat-fabriksanlæggene og de talrige tilknyttede små fabrikker slemt.
Fiat forstod, at den økonomiske udvikling ikke kun vedrørte de store industriforetagender, men også de små selvstændige virksomheder: butiksindehavere og håndværkere havde brug for transportmidler, som passede til deres behov, og som kunne transportere små varemængder, prøvekollektioner eller udstyr. Denne vision blev til virkelighed i 1947.

1947: opmuntret af de fantastiske salgsresultater fra 1100 bilen, besluttede Fiat at fremstille en række afledte versioner af kommercielle køretøjer.
Fiat 1100 ALR var en af de første kommercielle modeller, der blev fremstillet lige efter krigen. Det betød, at den sammen med sine fortræffelige og unikke kvaliteter hurtigt blev til et af symbolerne på det italienske økonomiske mirakel. Udstyret med en driftssikker motor, ekstremt robuste transmissioner og et kraftigt og alsidigt chassis, som kunne tilpasses de mest forskellige anvendelser (i landbruget, i industrien, til transport af personer og materialer), blev Fiat 1100 ALR betragtet som forløberen til de efterfølgende kommercielle køretøjsmodeller.

1961 - 1970

1967: efter succesen med multipla 600 fornyede Fiat også sit sortiment af kommercielle køretøjer ved at lancere Fiat 238, en stor varevogn baseret på Primula bilens mekanik (Autobianchi) med en 1.2 benzinmotor på 44 HK og en maks. hastighed på 105 km/t.
Produceret mellem 1967 og 1983 kunne Fiat 238 lige fra dens markedsføring fås i forskellige versioner: varevogn, lastbil, med førerkabine, til transport af passagerer og ambulance. Denne filosofi påvirkede og formede også stærkt de efterfølgende Fiat 242 og Fiat Ducato.

1971 - 1980

Midten af 1970'erne: Fiat omorganiserede ved at specialisere sig i forskellige sektorer. Produktionen af kommercielle køretøjer blev adskilt fra produktionen af biler. IVECO blev stiftet i 1975 (en vigtig etape i varetransportens historie), og Fiat Lette Kommercielle Køretøjer-brandet så dagens lys og markedsførte modellerne242, 850T, 900T og Fiorino 127 (fremstillet i Brasilien og stadig i produktion i dag).
Fiat 242, der blev produceret op til 1987, dominerede markedet gennem hele 1970'erne. Robust og driftssikker med en lav lastflade og et uhyre regulært lad blev den også udnyttet til meget specifikke ombygninger som f.eks. versionerne til offentlig og blandet transport såvel som den innovative og mest solgte fritidsversion med ombygning til autocamper.
Både i Italien og i Europa oplevede disse år en stigende efterspørgsel af små varevogne til transport i byområderne og mellem byerne.
Fiats svar var 127 Fiorino, den første lille varevogn, der blev fremstillet i Italien. Man valgte 127, Europas mest solgte bil, bevarede dens mekaniske egenskaber og komfort og gav den en lastkapacitet på 360 kg udover føreren og en række plusser sammenlignet med konkurrenterne: en spoiler, skillevæggen i kabinen (kunne fjernes i sektioner) og de blokerbare døre, som kunne åbnes til 90°.
Blandt nyhederne i 1978 var helt sikkert Panorama-versionen i 238E-serien, en bil med 9 pladser, der var designet til at imødekomme det nye marked for gruppetransport. Bygget til at transportere 9 personer, som besluttede at køre sammen på arbejde eller ferie med deraf følgende brændstofbesparelse, bliver den hurtigt det ideelle køretøj til forskellige sektorer som f.eks. hoteller, biludlejningsfirmaer, organisationer og sportsgrupper.

1981 - 1990

1981: det var det år, da produktionen af en revolutionær varevogn startede, Ducato x2/12. Den nye model, der var blevet udviklet af et projekt fra 1978, stræbte efter at skabe et let, kommercielt køretøj, som skulle blive en succes i hele Europa. Ducato x2/12 blev efterfulgt af Ducato x2/30. Ikke alene blev målet nået, men det oversteg langt forventningerne. Bekræftelsen på denne succes er, at modellen stadig produceres mere end 25 år efter.
I 1981 blev også Fiorino pick-up-versionen udviklet til at imødekomme det stigende behov for endnu flere forskellige kommercielle køretøjer lige fra varevognene til pick-up'en.

1991 - 2000

I 1990'erne blev Ducato efterfulgt af andre succesrige modeller som: Scudo, Doblò og Van-versioner, der var afledt af de tilsvarende bilmodeller.

1995: Scudo blev lanceret for at tilbyde et nyt kommercielt køretøj til fagfolk, som søgte et kompakt transportmiddel med god lastkapacitet, men med en bils kørestil.

2000: Doblò, der blev produceret i Tyrkiet, blev lanceret på det italienske marked og i andre lande i 2001. Den fik omgående en kæmpe succes.
Pick-up-konceptet blev også udviklet – det blev skabt i 1981 med Fiorino - med lanceringen af Strada, Palio-familiens pick-up.

2001 - I dag

Fiat Professional fortsatte med at udvide. Koncernen fornyede fuldstændigt sit sortiment og lancerede nye modeller.

2006: året for lanceringen af Ny Ducato. Avanceret, markant design, komfort og præstationer på højeste niveau, forbedret telematisk og sikkerhedsmæssigt udstyr, lave vedligeholdelsesomkostninger og talrige anerkendelser fra den internationale presse som bedste køretøj til fritidsombygninger.
Samme år fik Doblò Cargo tildelt den prestigefyldte pris "International Van of the Year 2006" takket være sit originale design, de nye versioner med lang akselafstand, de brillante Multijet- og Natural Power-dieselmotorer og den øgede kapacitet og lastvolumen.

2007: den Nye Scudo blev markedsført, et køretøj, som kunne forene en bils egenskaber (præstationer, manøvreringsdygtighed og komfort) med de, som er typiske for et kommercielt køretøj (kapacitet, nem pålæsning, driftssikkerhed). Den Nye Scudo forbedrede den foregående versions stærke sider med et komplet sortiment af køretøjer til persontransport .

2008: året for Ny Fiorino: skabt til at opfylde alle de nyeste behov i forbindelse med varetransport i byerne, til de, der tilbringer mange timer i bilen eller, som skal foretage leveringer (som f.eks. håndværkere, vedligeholdelsespersonale, serviceselskaber eller pony express). Unik, innovativ med en original og dynamisk stil, rummelig og kompakt, nem at laste, smidig i trafikken og billig at vedligeholde fik den Nye Fiorino tildelt den prestigefyldte pris International Van of the Year 2009,  en international anerkendelse for et sikkert og manøvrerbart køretøj, som kan "nå det, som andre ikke kan”.

2010: Ny Doblò Cargo er den helt store stjerne. Op til 4,6 m3 i volumen, kapacitet på 1 ton og et lastrum på op til 3,4 meter i længden; NEDC-forbrug på 4,8 liter/100 km, autonomi på 1250 km og CO2emissioner på kun 126 g/km med 1.3 Multijet II Euro 5-motor på 90 HK; den eneste i segmentet med Bi-link-ophæng. Varevognen, som slog alle rekorder blev Van of the Year 2011.
Fiorino model year 2011 blev også lanceret efter at have fået fornyet motorerne, designet, de indvendige beklædninger, karrosseriets farver og features, mens Ny Doblò Cargo - i dag også i versionen Natural Power - blev præmieret som årets europæiske varevogn i 2011.

2011: atter et år for Ducato, som nu har været en best seller de sidste 30 år med sine 5 generationer og utallige succeser: over 2,2 millioner solgte køretøjer i verden siden 1981 til i dag. 
Den nye Ducato fortsætter med at markere sig for sit originale design og har en helt ny række motorer bl.a. 4 nye Euro 5 turbodiesel-motorer med direkte Multijet indsprøjtning, med motoreffekter fra 115 til 177 HK kombineret med 5 eller 6 gear med rekord lavt brændstofforbrug og rekord lave CO2-emissioner  (fra 6,4l/100 km og 169 g/km uanset brugen eller anvendelse af særligt udstyr).
Doblò Cargo, køretøjet, som slår alle rekorder, forbløffer stadig, fås nu i Work-Up-versionen, en pålidelig og robust arbejdsmakker, der kan prale af det bedste forhold mellem størrelse og kapacitet. Dens styrke er dens lad med ladflade i flerlags træ: 2,3 m langt, 1,82 m bredt og 4 m2 overfladeareal, hvor der kan lastes op til 3 europallet eller 33 frugtkasser, så der er plads til al din last.

2012: den Nye Fiat Strada blev lanceret som arving til det førende køretøj på det sydamerikanske marked for let transport. Og ikke kun det: med godt 127.800 solgte køretøjer i verden  var Strada i 2011 den næst meste solgte Fiat Professional model efter Fiat Ducato.
Den Nye Fiat Strada-serie tilbyder 3 ombygningsmuligheder - Working, Trekking, Adventure - og 3 karrosserityper - kort, lang og dobbelt kabine - i alt 6 versioner.
Den vigtigste nyhed er den dobbelte kabine til Working- og Adventure-versionerne: der nemt har plads til 4 personer samtidig med en lastkapacitet på op til 650 kg.